Podsumowanie sezonu 2016/2017

– To będzie straszny sezon – ostrzegali Joanna Nawrocka i Igor Gorzkowski. Czy mieli rację? Sprawdźmy to! Oto sezonowe podsumowanie artystycznej i edukacyjnej działalności Teatru Ochoty. 

Sezon 2016/2017 upłynął pod znakiem projektów interdyscyplinarnych. Z myślą o licealnej i studenckiej widowni teatralnej powstał cykl „Straszny sezon”, czerpiący z problematyki i estetyki szeroko rozumianej grozy i horroru. Opiekę nad pierwszą edycją podjął jeden z najciekawszych twórców młodego pokolenia Marcin Hycnar, drugą edycję przygotował kultowy teatr formy Malabar Hotel. W programie projektu znalazły się spektakle, koncert, premierowe czytania performatywne, wystawa, wykłady oraz maratony filmowe.

Wśród wielu wydarzeń nie zabrakło również kulturalnych projektów edukacyjnych. Dzięki współpracy z fundacją Res Publica Nowa i serwisem Edulandia.pl powstał projekt „Sztuka Mówienia #wygrajsłowem”, promujący ideę skutecznego przemawiania. W finałowej „Bitwie przemówień” wzięli udział m.in. raper Marcin Duże Pe Matuszewski, trener ONICO AZS Politechnika Warszawska Jakub Bednaruk, dziennikarz Maciej Ulewicz, sex coach Marta Niedźwiecka oraz rzecznik prasowy Biura Rady m.st. Warszawy Sławomir Paszkiet.

Teatr Ochoty, jako jedyny z Warszawy, otrzymał dofinansowanie w ramach X edycji programu Lato w Teatrze. Projekt „Letnia Rezydencja” powstał dzięki współpracy z Muzeum Łazienki Królewskie. 27 młodych osób bierze udział w dwutygodniowych intensywnych warsztatach w przestrzeniach Łazienek, pod opieką kadry instruktorskiej Teatru. Kolejne docenienie ze strony Instytutu Teatralnego plasuje Teatr Ochoty wśród liderów teatralnych działań edukacyjnych w Polsce. Nowe oblicze zyskała Scena Debiutu – przegląd najciekawszych teatrów młodzieżowych z Warszawy. Forma konkursu przyczyniła się do wzrostu poziomu artystycznego zespołów, a dzięki działaniom pedagogów teatralnych festiwal stał się szansą do dalszego rozwoju uczestników. Jak co roku na zakończenie sezonu edukacyjnego odbył się również Festiwal Ogniska Teatralnego Teatru Ochoty, podczas którego zaprezentowało się 18 grup dziecięco-młodzieżowych. Ubiegły sezon to także czas intensywnej pracy na rzecz swobodnego dostępu do kultury dla osób z niepełnosprawnościami. We wrześniu i październiku Teatr Ochoty pełnił funkcję koordynatora IV Warszawskiego Tygodnia Kultury Bez Barier z programem 121 wydarzeń dla 1225 odbiorców.

Podwójna nagroda w ramach 23. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej to największy sukces mijającego sezonu. Nagrodę za „najciekawsze debiuty dramatopisarskie” otrzymali dramaturdzy spektaklu „Triatlon”: Benjamin Bukowski, Alicja Kobielarz i Grzegorz Staszak. Ponadto nagrodę imienia Jana Świderskiego, ufundowaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich, przyznano twórcom spektaklu „Life is cruel, people are bad czyli życie jest ciężkie” za „brawurowe przetworzenie problemów młodego pokolenia na język teatralny”. Wszyscy artyści są laureatami „Polowania na motyle”, którego idea została doceniona przez jury konkursu.

„Triatlon” został również zaprezentowany na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni w ramach pozakonkursowego cyklu pod nazwą Konteksty (kontekst Widz). Jedna z części spektaklu, „Makbet.Garderoba” autorstwa Alicji Kobielarz i Igora Gorzkowskiego, zostanie także pokazana na SzekspirOFF w ramach offowego nurtu 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

Odchodzący sezon zamknął plenerowy koncert „MIĘŚNIE postdramatic brutal circus” z udziałem Anny Wojciechowskiej i Karoliny Michalik (laureatki musicalowej edycji „Polowania na motyle”) oraz coroczny Letni Przegląd Teatru Ochoty.

 

 

Udostępnij: