MELT / taniec
Monodram oparty na pracy z figurą Ofelii z szekspirowskiego „Hamleta”. Słowo przeplata się w naprzemiennej grze z ruchem, gestem, abstrakcyjną formą wizualną.
nasz człowiek:
Helena Ganjalyan
Aktorka, tancerka, choreograf, występuje w Teatrze Ochoty w spektaklu „Zatoka Suma”.
Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (kierunek: aktorstwo, specjalizacja: teatr tańca). Uczestniczka wymiany z Wydziałem Aktorskim University of Nothern Iowa (USA).
Współpracowała m.in. ze światowej sławy reżyserami: Romeo Castelluccim (THE FOUR SEASONS RESTAURANT), Guilherme Botelho (SIDEWAYS RAIN), Sabine Harbeke (MEDEA), a także z Teatrem Wybrzeże, Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrem Dada von Bzdulow, Teatrem Capitol we Wrocławiu, Dominiką Knapik, Idanem Cohenem (Izrael), Jerzym Stuhrem, Jackiem Głombem, Kayą Kołodziejczyk, Lechem Raczakiem, kolektywami: Dzikistyl Company oraz paryskim Les Gens d’Uterpan.
Na jej doświadczenie filmowe składa się zarówno praca z uznanymi twórcami takimi jak: Jolanta Dylewska i Andrzej Wajda, Marcin Wrona, Waldemar Krzystek, Youseff Ouarrak jak i młodymi – zdolnymi m.in. Kordian Kądziela, Michał Wawrzecki, Krystian Kamiński. Szerszej widowni dała się poznać jako komisarz Selena Abar w serialu „Miasto Skarbów”. Od 2017 roku jest członkinią pierwszej, stałej obsady kultowego, amerykańskiego programu Saturday Night Live – SNL POLSKA.
Za monodram PRESS TO RESET THE WORLD… w reż. A. Wąsikowskiej nagrodzona Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych, natomiast za MELT – monodram inspirowany postacią szekspirowskiej Ofelii otrzymała wyróżnienie na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku. Jej solowa choreografia LADY Ł. – UNICUT zdobywała wielokrotnie uznanie na polskich i zagranicznych festiwalach: m.in. II miejsce i Nagroda Publiczności na Solo Dance Contest 2012 w Gdańsku (przewodnicząca Jury – Ann van den Broek), SoloDuo + Friends w Kolonii, SoloDuo w Budapeszcie.
Do jej spektakli autorskich należą ponadto duet z Koriną Kordova „UNE FEMME MASCULINE” – remix twórczości belgijskiej choreografki Ann van Den Broek, solo „PRIVATE MAPS” realizowane w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca (2015 r.) oraz spektakl „april 31” na podstawie zbioru „Rozsypcie moje prochy w Eurodisneylandzie” Rodrigo Garcii (2016 r.).
Zajmuje się także reżyserią ruchu na planach wielu teledysków, sesji zdjęciowych, reklam i spektakli dramatycznych. Jej dorobek artystyczny doceniono m.in. przyznaniem Stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska czy Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego. Od 2017 roku współzałożycielka i członkini Kolektywu Twórczego b.sides z siedzibą w Warszawie.