Rzeczy i Ludzie. Augusto Boal

Każda sytuacja, w której się znajdujemy, jest mniej lub bardziej widocznie polem oddziaływania władzy. Ma ustaloną raz na zawsze lub ciągle redefiniowaną hierarchię, układ sił. Takimi przestrzeniami są w naturalny sposób szkoła, praca, miasto ogólnie przestrzeń publiczna. Przejrzysty układ sił wprowadza w nasze życie pewien określony porządek, bywa źródłem poczucia wygody i bezpieczeństwa. Czasem jednak ta Wielka Gra o Władzę bywa także źródłem innych odczuć, na przykład bezsilności albo gniewu. Czy skoro nasza rzeczywistość ogranicza się do naszego własnego pokoju, wszelkie napięcia w kontekście władzy znikają?

Badanie zależności władzy, rozkładanie na czynniki pierwsze systemów ucisku i opresji oraz przywracanie głosu i siły tym, którzy już je utracili, to główne zadanie, jakie sobie postawił jeden z czołowych twórców teatru zaangażowanego społecznie Augusto Boal. Swoją ideę zwaną Teatrem Uciśnionych zaczął realizować w zdewastowanej przez wojskowy reżim Brazylii. Dzisiaj jego narzędzia (Teatr Forum, Teatr Niewidzialny, Rainbow of Desire i inne) używane są na całym świecie w pracy z grupami wykluczonymi i krzywdzonymi społecznie.

Udostępnij: