Szczegółowe opisy warsztatów dostępne tutaj
Spektakl “random” to trzy jednoaktówki autorstwa laureatek konkursu „Polowanie na motyle”. Trzy części rozgrywające się podczas jednego wieczoru w scenografii autorstwa Aleksandry Gąsior wyreżyserują Igor Gorzkowski, Julia Mark oraz Iwo Vedral.
Opis warsztatu: Na podstawie trzech jednoaktówek przeprowadzimy teatralną dyskusję na temat odpowiedzialności współczesnego człowieka za środowisko oraz szacunku do istot żywych, zarówno na
poziomie globalnym, jak i lokalnym. Opierając się na fabularnych wątkach: ekologicznego kryzysu i rodzinnych konfliktów, omówimy możliwe strategie funkcjonowania wobec takich sytuacji. Czym dla nas jest świadome i rozważne korzystanie z dóbr przyrody? Jaka powinna być reakcja młodych pokoleń na zmiany ekologiczne? Gdzie leży granica pomiędzy zmianą a całkowitą stratą, czy nawet katastrofą?
„Prawiek” tworzą młodzi aktorzy wyłonieni w ramach konkursu „Polowania na motyle” dla młodych twórców teatralnych. To właśnie oni wybrali klasyczną już pozycję polskiej prozy współczesnej – „Prawiek i inne czasy” Olgi Tokarczuk.
Siłą spektaklu jest zderzenie kontrastów: energii młodości oraz nostalgicznej refleksji nad przemijaniem i trwaniem. Perspektywa debiutujących aktorów spotyka się tutaj z wizją wypracowaną przez doświadczonego reżysera. Konrad Dworakowski proponuje bowiem powrót do teatru narracji i symbolu, idąc za uniwersalną historią, stworzoną przez Tokarczuk poza miejscem i czasem. Młodzi aktorzy natomiast, uruchamiając mityczną opowieść, dodają jej niezbędne współczesne konteksty. Ich bezkompromisowy bieg naprzód to nie tylko próba odtworzenia losów mieszkańców Prawieku, to również własne życiowe doświadczenie, którym dzielą się na scenie, odważnie spoglądając widzom w oczy.
Opis warsztatu: Spektakl w wykonaniu młodzieżowego zespołu aktorskiego oparty został na dziele noblistki Olgi Tokarczuk „Prawieki inne czasy”. Warsztaty skupią się na twórczym i aktywnym zgłębieniu przedstawionego świata, w którym realność biegnie na równi ze światem magicznym, mitycznym, miesza się z kulturą ludową i religią oraz snem na jawie. Zapoznamy się z literackim gatunkiem realizmu magicznego i podejmiemy próbę stworzenia własnego Prawieku. Równolegle przeprowadzone zostaną zadania i ćwiczenia, które wprowadzają w spektaklową formę, zabawę przedmiotem i podkreślają znaczenie scenografii.
To spotkanie z jednym z wielkich tancerzy XXI wieku, którego praca stała się inspiracją dla twórców na całym świecie. Mówi się, że tańczy jak ktoś kto dopiero wpadł na imprezę. Wstydzi się wejść na parkiet, lecz coś każe mu zacząć, a gdy zaczyna, to nie potrafi przestać.
Opis warsztatu: Autorski spektakl młodego reżysera Michała Wanio
podejmuje problem szukania własnej tożsamości w świecie, gdzie „wyrażanie siebie” wydaję się być naczelnym obowiązkiem. W jaki sposób możemy lub chcemy prezentować się w przestrzeni publicznej zarówno tej cyfrowej (media społecznościowe, fora, twórczość internetowa), jak i tej namacalnej – dom, szkoła, praca? Czym ta tożsamość różni się od „prawdy” o nas? W jaki sposób, w jakim stopniu nasze osiągnięcia, dzieła nas definiują? I czy ostatecznie?
„Stalker. Interpretacja” to przeskok o kilkadziesiąt sezonów do przodu. W nie tak bliskiej przyszłości trupa aktorska przygotowuje spektakl.„Stalker. Interpretacja” można oglądać na dowolnym urządzeniu, ale najlepiej smakuje w sali Teatru Ochoty – jako streaming live niezapośredniczony przez ekrany. Przygotujcie się na próbę do spektaklu, która – jeśli tylko tego chcecie – może szybko wymknąć się spod kontroli.
Opis warsztatu: Spektakl, nawiązujący do dzieła Andrieja Tarkowskiego, postaramy się zinterpretować na kilku płaszczyznach: językowej, kulturowej i społecznej, odczytując rozmaite sensy przedstawienia. Zbadamy, jak wygląda roztaczana przed nami wizja przyszłości oraz porównamy nasze spojrzenie i pomysły na to, jak będzie wyglądał teatr i świat za 50 lat. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania, czy przyjdzie nam funkcjonować jedynie w sferze wirtualnej
rzeczywistości. Jak wyobrażamy sobie komunikację i relacje międzyludzkie w stechnologizowanym świecie? A także: jak zmienia się nasz język wobec nowych narzędzi informatycznych?
Szóstka obcych sobie ludzi spotyka się na ekspresowym kursie literackim „33 powieści, które każdy powinien znać” zorganizowanym z dala od miasta, w tajemniczym budynku odciętym od Internetu, a tym samym od reszty świata. Szybko się okazuje, że zakwaterowani na odludziu kursanci są skazani na własne towarzystwo i literaturę. O poszczególnych etapach nauki grupa dowiaduje się z lakonicznych komunikatów wyświetlanych na monitorach. Zajęcia odbywają się bez udziału prowadzących. Ich przebieg oraz zaliczenie całkowicie zależy od uczestników.
Opis warsztatu: Wspólnie stworzymy przestrzeń do refleksji nad literaturą znaną i bliską uczestnikom warsztatu. W sposób sceniczny zagłębimy się w świat lektur, które „każdy powinien znać”. Nawiążemy też w swojej pracy do tytułów pojawiających się w spektaklu – między innymi: „Buszującego w zbożu” czy „Nieznośnej lekkości bytu”.