Kafka powraca

„Noc ciemna. Opowiadania Franza Kafki” w reżyserii Michała Zdunika powracają na scenę Teatru Ochoty 25 i 26 października 2023. Serdecznie zapraszamy!

 

Podstawą scenariusza do spektaklu „Noc ciemna. Opowiadania Franza Kafki” są dwa teksty praskiego geniusza: „Kolonia karna” i „Przemiana”. Postaci spotykamy w dworcowej poczekalni – ale nikt nie wie, dokąd zmierza droga i kiedy rozpocznie się podróż. Domyślamy się, że – jak to u Kafki – kresem tej drogi może być tylko śmierć, bezsensowna ofiara, która nikomu nie przyniesie wybawienia, ale mimo to podejmujemy kolejne próby ratunku, szukamy pomocy, rozpaczliwe mamy nadzieję na odkupienie. Odrzucamy innych i zawierzamy fałszywym religiom. Współczesna, kapitalistyczna rzeczywistość stara się jak najbardziej uciekać od traumatycznych doświadczeń. Dostrzegamy to codziennie: obserwując prelekcje trenerów, odbywając terapeutyczne sesje czy słuchając motywacyjnych mówców. Ale katastrofa nadchodzi, a my jedynie oddalamy od siebie jej widmo.

– Wielki, szesnastowieczny mistyk, św. Jan od Krzyża, z którego dzieła przejąłem tytuł spektaklu, w „Nocy ciemnej” właśnie opisuje stan wewnętrznego mroku konieczny do duchowej przemiany. Dopiero, gdy doświadczymy opuszczenia i samotności, możemy doznać Epifanii. W końcu Zmartwychwstanie ma sens jedynie w perspektywie cierpienia i śmierci, przez które każdy z nas będzie musiał przejść. Obecnie, codzienność zdaje się tylko bezmyślną afirmacją życia. Wszystko jest możliwe do osiągnięcia, każde pragnienie może być spełnione – wystarczy tylko wola i postanowienie. Pandemia koronawirusa pokazała,że wobec okrutnej rzeczywistości, jesteśmy słabi i bezbronni. Niekiedy – pozostaje tylko rozpacz i czekanie na nieuniknione. Ten spektakl ma o tym przypomnieć – mówi Michał Zdunik, autor scenariusza i reżyser spektaklu.

 

premiera: 26 lutego 2022 r.
scenariusz i reżyseria: Michał Zdunik
scenografia: Aleksandra Reda
kostiumy: Agata Stanula
muzyka: Marcin Zdunik
choreografia: Monika Szpunar
obsada: Paweł Janyst, Malwina Laska-Eichmann, Irmina Liszkowska, Krzysztof Oleksyn, Michał Pawlik
asystentka reżysera: Malwina Laska-Eichmann

realizatorzy światła: Zofia Krystman, Witold Juralewicz
realizatorzy dźwięku: Piotr Trojanowski, Maciej Witkowski
budowa scenografii: Wiktor Korzeniewski
inspicjenci/montażyści: Marcin Chojnacki, Wiktor Korzeniewski
charakteryzacja: Ali Kosoian-Koźbielska, Katarzyna Bielińska, Agata Sokulska
garderobiane/rekwizytorki: Magdalena Adamczyk, Ilona Giżycka, Jolanta Sikorska
kierownictwo produkcji: Małgorzata Błasińska, Olga Stefańska
komunikacja wizualna: agencja kreatywna Na_Ty, Anna Cygankiewicz
zdjęcia: Artur Wesołowski
W scenariuszu wykorzystano:  
 – fragmenty opowiadań Franza Kafki ze zbioru Opowieści i przypowieści, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2016:
Rozważania o grzechu, cierpieniu, nadziei i słusznej drodze, przeł. Roman Karst
Kolonia karna, przeł. Juliusz Kydryński, List do ojca, przeł. Jarosław Ziółkowski
Widok z okna, oglądany w roztargnieniu, przeł. Alfred Kowalkowski
Przemiana, przeł. Juliusz Kydryński
Wyrok, przeł. Juliusz Kydryński
Przed prawem, przeł. Juliusz Kydryński
– fragmenty opowiadań Franza Kafki ze zbioru Prozy utajone, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2019:
Byłem w odwiedzinach u zmarłych, przeł. Łukasz Musiał
To wszystko jest przecież na próżno, przeł. Łukasz Musiał
– wiersz Tadeusza Różewicza Wiedza z tomu Wybór poezji, Ossolineum, Wrocław 2016
– wiersz Nelly Sachs Twój bagaż uchodźcy…, przeł. Ryszard Krynicki z tomu Rozżarzone zagadki. Wiersze wybrane, Wydawnictwo a5, Kraków 2006 (wykorzystanie wiersza w spektaklu było możliwe dzięki uprzejmej zgodzie Suhrkamp Verlag Berlin)
– wiersz Paula Celana Psalm, przeł. Ryszard Krynicki z tomu Psalm i inne wiersze, Wydawnictwo a5, Kraków 2013 (wykorzystanie wiersza w spektaklu było możliwe dzięki uprzejmej zgodzie S. Fischer Verlag, Frankfurt nad Menem, Niemcy)